bil-itihhèd qoewè, bejachad anachnoe chasakiem [samen sterk]

Blog

vrijdag 23 mei 2014 WEBLOG 7, 22 mei 2014 Op de berg Sion, op het zuidelijke puntje van de Oude Stad, ligt sinds 1841 een protestantse begraafplaats. Er liggen mensen begraven die de afgelopen 150 jaar iets voor de stad Jeruzalem of voor de ontwikkeling & het welzijn van de lokale bevolking hebben betekend, van artsen tot oprichters van scholen, kerkleiders en politici. In de 19e eeuw trokken de Engelse anglicaanse kerk en Duitse lutherse kerk samen op in het Heilige Land; zij vormden samen de eerste protestantse gemeenschap naast de orthodoxe en katholieke kerken. Begin 20e eeuw kwam er een einde aan de samenwerking, maar onlangs werd deze band onverwacht nieuw leven ingeblazen.

koptekst%20levant.jpg

Aanpakken

Afgelopen oktober hebben ultra-orthodoxe jongeren namelijk veel van de graven vernield; vooral kruisen moesten het ontgelden. De jongens, 15-16 jaar oud, zijn op heterdaad betrapt en gearresteerd, maar ook bijna meteen weer vrijgelaten, omdat de autoriteiten zeiden niet te kunnen bewijzen dat zij het echt hadden gedaan. En dat terwijl een ooggetuige met zijn smartphone alles had gefilmd. Andere Israëli’s schaamden zich diep voor hun eigen landgenoten. Een aantal van hen vond vanuit hun geloof dat joden zo niet om mogen gaan met andersgelovigen. Ze gaven daarom aan mee te willen helpen om de begraafplaats schoon te maken en alles weer op orde te brengen. Dat aanbod werd door de twee kerken met beide handen aangegrepen, te meer omdat ze graag met de verschillende religies willen samenwerken. Uiteindelijk kwam er een groep van 30 mensen opdagen, van wie bijna de helft joods. Afgesproken werd dat het een project van drie ochtenden zou zijn, waarbij de graven worden schoongemaakt, de schade in kaart gebracht voor het bedrijf dat de grafstenen komt herstellen, en het alles overwoekerende onkruid gewied.

Naast het vergadercircuit in de Redeemer Church was dit Marleens eerste echte werkafspraak. En zo gebeurde het dat ze op de klusochtend-1 afgevallen takken in stukken stond te zagen met Leon, een jongen van een religieus-joodse middelbare school. Zijn godsdienstleraar had in de klas geworven voor deze actie. Natuurlijk wil je dan weten wat de ander beweegt om in de bloedhitte aan zoiets mee te doen. Marleen dacht dat ze met ‘geloof’ de verbindende factor te pakken had en dat klopte. Wel constateerde Leon al snel (in alle vriendelijkheid overigens, want het gold ook voor hemzelf zei hij) dat Marleen voor joodse begrippen totaal niet religieus is. Elke zondag naar de kerk gaan en als pastoraal medewerker uitgezonden zijn, wat de gemiddelde Nederlander onmiddellijk als ‘reli’ betitelt, is niets vergeleken met de leefregels waaraan je hier moet voldoen om in die categorie te vallen. Okay dan…

 

Doorpakken

Helaas staat het incident op de protestantse begraafplaats niet op zichzelf: de afgelopen jaren is een reeks van vernielingen gepleegd, eerst op de Westbank en later ook in Jeruzalem en andere delen van Israël. De daders komen uit een kleine groep van honderd extremisten uit joodse nederzettingen op de Westbank. Voor elke beslissing van de overheid die negatief uitvalt voor deze settlers, bekladden of vernielen ze een christelijk of moslim-doelwit. De politiek is erg bezorgd over deze ontwikkeling. Maar niet alleen de politiek: afgelopen zondag was er een grote demonstratie voor het huis van premier Netanyahu om deze vergeldingsacties (zgn. price-tagging) een halt toe te roepen.

Zoals je misschien weet, komt de paus dit weekend naar het Heilige Land. Hij gaat in gesprek met oosters-orthodoxe, joodse en islamitische religieuze leiders, en bezoekt de Geboortekerk in Bethlehem en het Cenaculum (de plaats waar Jezus het Laatste Avondmaal zou hebben gebruikt) op de berg Sion. Allemaal erg gevoelig. Op het pauselijk kantoor net buiten de Oude Stad zijn nu in graffiti bedreigingen geuit aan het adres van christenen (http://www.eo.nl/geloven/nieuws/item/kerk-bezorgd-door-antichristelijke-graffiti/), dus houden lokale kerken deze week elke dag een gebedsbijeenkomst; ze roepen op om samen te bidden voor vrede in het land, bescherming voor de paus en dat zijn komst een positieve uitwerking zal hebben. Mooi om te zien dat kerken die meestal solo opereren eensgezind zijn op dit punt.

Samir, een collega van Bethlehem Bible College, bekende dat hij zich meer zorgen maakt over de periode ná het pausbezoek. Toen we hem verbaasd vroegen waarom, legde hij uit dat rond het bezoek van Johannes Paulus II in 2000 de vredesbesprekingen stukliepen. Kort daarna brak de tweede intifada uit met als gevolg o.a. de bouw van de Muur tussen Israël en de Westbank. Ook nu lijken de onderhandelingen te mislukken. Samir is huiverig voor de impact die dit kan hebben op de stabiliteit in het gebied. En die staat al onder druk. Zo wordt binnenkort een uitspraak van het hooggerechtshof verwacht inzake de bouw van een nieuw stuk Muur bij het klooster van Cremisan, onder de rook van Jeruzalem. Daardoor dreigen zestig Arabisch-christelijke boerenfamilies gescheiden te worden van hun boomgaarden en zo hun broodwinning te verliezen. Meer weten? Kijk eens op de site van Churches for Middle East Peace:  www.cmep.org/content/campaign-cremisan-valley .

En mocht je zin hebben om een tijdje mee te bidden voor vrede in Jeruzalem – alvast hartelijk bedankt namens Samir!

bil-itihhèd qoewè, bejachad anachnoe chasakiem [samen sterk] in beeld

scroll of swipe door foto's en videomateriaal

www.kerkinactie.nl maakt gebruik van cookies.
De website van Kerk in Actie gebruikt cookies van Google Analytics om de eigen kwaliteit te verbeteren. Deze gegevens zijn anoniem gemaakt. Soms wordt echter inhoud getoond van Facebook, YouTube of Twitter; deze social media gebruiken hun cookies ook om advertenties te tonen. Lees meer over ons cookiebeleid.