Op reis naar Oeganda

Reisverslag

donderdag 25 oktober 2018Van 20 oktober t/m 3 november 2018 reist een groep van 20 mensen met Kerk in Actie naar Oeganda, samen met Hanneke van den Biggelaar van Kerk in Actie. Tijdens hun reis proberen ze geregeld verslag uit te brengen van hun ervaringen onderweg. Reis met hen mee via hun reisverslag!

De heenreis naar Oeganda

Zondag 21 oktober
Eindelijk op weg naar Schiphol. Daar wachten Hanneke en Martin op ons om met een gezelschap naar Entebbe in Uganda te vliegen. Een kleine file vlak voor Schiphol zorgt voor lichte paniek, maar gelukkig ben ik keurig om 8 uur bij het meetingpoint. Iedereen is er. We zijn al ingecheckt dus we hoeven alleen nog maar onze koffers in te checken. Samen gaan we door de security en dan zien we elkaar weer bij gate E3.

De vlucht verloopt soepel. We maken een tussenstop in Kigali (Rwanda) en daarna is het nog een klein uurtje naar Entebbe (Oeganda). Daar volgt de douane, de bagageband, de eerste euro’s wisselen in oegandese shillings, en op naar de bus. De 29 persoonsbus die op ons wachtte veranderde al snel in een krappe 21-zitter, want alle bagage gaat mee op de achterbank. Dit baart menigeen wat zorgen, maar met de belofte dat het morgenochtend beter georganiseerd zal worden gaan we op weg naar ons hotel. Het voelt allemaal wat unheimisch, het is overal aardedonker en er staat ook nog een gewapende bewaker voor de deur. De kamersleutels worden uitgedeeld. Het is na twaalven als het licht in de hotelkamer uit gaat. Dat was een lange dag.

Eerste indrukken tijdens reis naar Soroti

Maandag 22 oktober
Wat ziet het leven er toch anders uit als het daglicht aanbreekt. Pas dan zien we waar we geslapen hebben en op het balkon van het hotel zien we het strand met de wuivende palmen aan het Victoriameer voor ons. Vriendelijk personeel lacht ons toe bij het ontbijt. Bij de receptie wacht Julius van de Church of Uganda op ons. Hij is op zondag vanuit Soroti naar Kampala gereisd om ons terug te kunnen begeleiden naar Soroti. Wij weten dan nog niet hoe lang hij gereisd heeft.

Onze chauffeurs John en Dereck hebben de koffers keurig strak gepakt, waardoor er meer stoelen vrij zijn gekomen. Vol goede moed beginnen we aan onze reis naar Soroti. Het plan is dat we voor het donker op de plaats van bestemming zijn. Een kleine verrassing: we gaan langs bij het kantoor van ICCO in Kampala. We werden hartelijk ontvangen door de regiomanager Helene. We stoppen nog bij een winkeltje om lunch te kopen en vervolgen onze weg. Helaas kunnen we van hieruit niet om Kampala heen en maken de dagelijkse verkeerschaos in de stad mee, wat uren in beslag neemt. We kijken onze ogen uit. Ook de rest van de tocht geeft ons vele nieuwe indrukken.

Zoals gepland komen we nét voor het donker aan in ons hotel in Soroti. Hier staat de Evening Tea al voor ons klaar en ook de maaltijd wordt aangekondigd. Een gedeelte van de staf van COU TEDDO (Church of Uganda) komt al kennismaken en eet met ons mee. De lange reis wordt door het warme welkom, een warme douche en een fijn bed weer snel vergeten.

Oeganda is overweldigend

Powervrouwen krijgen hun leven weer op de rails

Dinsdag 23 oktober
Het officiële programma is begonnen. De Church of Uganda heeft een programma voor ons gemaakt. We worden om 9 uur opgehaald bij het hotel. We worden hartelijk ontvangen door directeur Mozes. Hij leidt ons rond op kantoor en stelt de rest van zijn staf voor. Daarna is het tijd om verder kennis te maken in het bijzijn van het hoofd van de Church of Uganda en we hebben de eer om ook de bisschop in ons midden te hebben. Na het officiële gedeelte en ook het overhandigen van de PKN kaars aan de bisschop gaan we in groepjes uiteen. We gaan naar 4 verschillende districten waar deze kerk actief is.

Het groepje van Hans had het volgende programma:
We hebben een bezoek gebracht aan een van de regionale centra waar volwassenen een training krijgen om hun leven weer op de rails te krijgen. Daar hoort ook bijbelstudie bij. Ook zijn we op een basisschool geweest en hebben liedjes met de kinderen gezongen. We brachten een bezoek aan een vrouwengroep, die met elkaar proberen verder te komen en samen gebruik maken van het VSLA methode: Village Savings and Loan Association. Een prachtig spaar- en leensysteem wat ze samen uitvoeren: een kistje, spaarboekjes en 3 sleutels heeft de levens van deze vrouwen in veel opzichten verbeterd. Wat een krachtige vrouwen! We komen hier graag later op terug.

We maken ook kennis met suikerriet-snijders, die hebben geleerd hoe ze uit de cirkel van geweld kunnen stappen. En tenslotte een groep waar ze een soort proefboerderij hebben voor allerlei veldgewassen. De bezoeken gingen gepaard met veel zang en dans. Overweldigend! Al deze indrukken en prachtige mensen die we hebben mogen ontmoeten vandaag, maakten dat mijn tankje leeg was aan het einde van de dag.

Alle groepen ontmoeten elkaar weer in het hotel en alle ervaringen en indrukken worden enthousiast uitgewisseld: “ontroering, inspiratie, energie, powervrouwen” zijn woorden die voorbij komen. Allen onder de indruk van het werk van COU TEDDO en het belang ervan. Gelukkig konden we dit ook teruggeven in de evaluatie, die we s’avonds hielden met de staf van deze kerk in de tuin van het hotel. Een mooie afsluiting met een bijzondere groep mensen.

Vertrek naar Moroti

Woensdag 24 oktober
De planning is om 10 uur te vertrekken. De staf van COU TEDDO komt weer naar het hotel om afscheid van ons te nemen, maar niet nadat ze ons allemaal een prachtige tas hebben gegeven. Een aantal van ons is er zo blij mee dat ze de tas ook meteen in gebruik nemen. En dan na vele stevige knuffels gaan we op weg naar onze volgende bestemming verder oostwaarts: Moroti. Een tocht van 4 uur over de rode weg van Afrika.

Hans Smit en Hanneke van den Biggelaar

www.kerkinactie.nl maakt gebruik van cookies.
De website van Kerk in Actie gebruikt cookies van Google Analytics om de eigen kwaliteit te verbeteren. Deze gegevens zijn anoniem gemaakt. Soms wordt echter inhoud getoond van Facebook, YouTube of Twitter; deze social media gebruiken hun cookies ook om advertenties te tonen. Lees meer over ons cookiebeleid.