Doorgaan naar hoofdinhoud subline-curl

Nous sommes arrivé!!

Vrijdagochtend 22 maart. Aan een lange tafel op de idyllische patio van ons guesthouse in een van de buitenwijken van Beiroet schrijft Sandra een blog. Ze blikt terug op gisteren en onze eerste ochtend in Libanon.

Schiphol
Iedereen was bijtijds op het vliegveld aangekomen. Alle treinen reden op tijd en het was leuk om iedereen te zien. Na nog een laatste groepsfoto in Nederland zijn we gaan inchecken. Ik heb het nog niet eerder zo rustig meegemaakt op Schiphol. We konden overal in 1 keer doorlopen, nagenoeg zonder wachtrijen.

Een laatste kop koffie gedronken, gelunched, avondeten ingepakt en we zijn klaar om te gaan. Bij de gate nog meer Taizé-gangers ontmoet en bijgepraat. Zoals het hoort bij een intercontinentale vlucht was ook onze vlucht vertraagd, maar met mooi uitzicht op hoe vliegtuigen uit- en ingeladen werden en alle gespreksstof die we hebben was dat niet erg.

Het was een heldere dag en we konden goed uit het raam kijken. Het was fantastisch om de Alpen van boven te zien. Ook het aanvliegen boven een verlicht Beirut gaf een prachtig uitzicht. De vlucht ging voorspoedig en met een klein uur vertraging landde we om 21.12 lokale tijd in Beirut.

Beirut
Ondanks dat morgen pas de officiële aankomst is, stond er al iemand van Taizé vlak na de douane. Tip is wel om hier heel goed naar de douaniers te luisteren. Doe je dat niet, mag je terug naar het eind van de rij. Het was een hartelijk welkom, inclusief een groepsfoto voor een grote banner in de aankomsthal, flesjes water met Taizé 2019 Beirut-logo en heel veel toeschouwers.

De bus en begeleiders vanuit ons guesthouse waren er al. Het is heel prettig om Alaa bij ons te hebben die ons helpt te vertalen. Na een korte busreis door een donker Beirut met heel veel verlichte kerken, moskeeën, altaren en een groot Maria-beeld kwamen we aan in ons Guesthouse: The Damask Rose.  Een mooi guesthouse halverwege een heuvel in mediteraanse stijl. De muren zijn warm geel met roze accenten. In de kamers liggen tapijten in verschillende tinten en ook over banken liggen mooie kleden. Wel hebben we het losse kleedje op de trap even verwijderd om nachtelijke valpartijen te voorkomen. We werden gastvrij verwelkomd met een glaasje zoete roze rozensap.

De kamers zijn mooi, appartementen voor ongeveer 5 personen met een woonkamer, keuken en goede badkamer. Iedereen heeft heerlijk geslapen. Bij wakker worden zagen we Beirut voor het eerst in daglicht en nu is het reis-gevoel echt begonnen.

Ontbijt
Het ontbijt verdient speciale aandacht. Na een kopje sterke koffie werd in de patio de tafel gedekt met heerlijk geurende gerechten.Met de klaterende fontein en bloemen in verschillende tinten op de achtergrond hebben we genoten van een extreem uitgebreid ontbijt met verse juice d’orange; komkommer, tomaten, worstjes, schapenkaas, verse jam, olijven, platte broden en nog veel meer. Het was heerlijk en een perfect begin van de reis en deze dagen.

En het is  nog leuk om te vermelden dat tijdens het ontbijt wordt Andre werd gebeld door Wilfred Kempvan KRO –NRCV radio. Morgenavond, zaterdag 23 maart dus, zal zijn interview te horen  zijn op NPO radio 5 tussen 18 uur en 19 uur bij het programma Zin in weekend https://www.nporadio5.nl/zininweekend

Ook wij hebben zin in het weekend en zijn heel benieuwd wat dit ons zal gaan brengen.

Sandra Rijswijk

Was deze informatie zinvol?
We hebben je feedback ontvangen, dankuwel!

Om deze pagina verder te verbeteren zijn wij benieuwd waarom u deze pagina wel of niet zinvol vond. U kunt ons helpen door de onderstaande vragen in te vullen.

Mogen we je contactgegevens voor eventuele verdere vragen? (niet verplicht)