Nederlandse docenten 2 weken terug in Rwanda
Na vele jaren zijn Gerard en Auli 't Spijker weer terug in Butare in Rwanda. Ze geven twee weken les aan de theologische faculteit van de verschillende Protestantse kerken in Rwanda. Wat is de laatste jaren veranderd in Rwanda en hoe is het voor Gerard en Auli om weer terug te zijn en les te geven?
Kigali is een wereldstad geworden
Het is hier anders, en ook heel vertrouwd. De hoofdstad Kigali is een grootse wereldstad geworden. Overal in het land is veel bij gebouwd: mooie grote huizen. Er is veel verkeer, vooral duizenden en duizenden brommers en fietstaxi’s. De snelheid wordt streng gecontroleerd, en je kunt overal veilig oversteken bij de zebrapaden. Verder voel je ook veilig op straat, ook in het donker.
Van Frans naar Engels
Een grote verandering in Rwanda is de taal. Tot tien jaar geleden was Frans de tweede officiële taal, en je kon overal in het Frans terecht. Nu is de opleidingstaal Engels, maar mensen beheersen het slecht. In de winkels kun je meestal alleen in de Rwandese taal, het Kinyarwanda, terecht. Ook voor de studenten is het Engels een hindernis. Velen verstaan het slecht en kunnen zich moeilijk in het Engels uitdrukken.
Nu ook bijscholing mogelijk tijdens vakanties
Aan de theologische faculteit kennen wij veel oude collega’s. Ze hebben een zwaar lesprogramma en werken voortdurende aan vernieuwing, ook om aan de strenge eisen van het Ministerie van onderwijs te voldoen. Naast de gangbare dagopleiding is er een ‘vakantieprogramma’ bij gekomen. Daar kunnen predikanten en leerkrachten bijscholing ontvangen tijdens de vakanties en soms ook in de weekenden.
Eigen pastorale thema's inbrengen
Ik, Auli, geef dagelijks elke morgen les aan negen studenten in pastorale theologie en pastorale gespreksvoering. Twee van de negen zijn vrouw. ’s Middags bereiden de studenten een door hen zelf gekozen onderwerp voor, die ze volgende week moeten presenteren aan de groep. Onze tweede week geef ik dus les vanuit hun eigen presentaties.
Lessen over islam
Gerard geeft lessen in Islam aan de studenten van het tweede jaar. Afgelopen vrijdag hebben zij een bezoek gebracht aan de moskee. Naast de deelname aan het vrijdaggebed hadden zij een lange uitwisseling van gedachten met de moslimstudenten van de Universiteit.
Leren luisteren i.p.v. direct adviseren
De studenten waarderen vooral de praktische oefeningen in de pastorale gespreksvoering. Voor hen zijn de luisterhouding en de vaardigheden die daarbij helpen, echt een probleem. Ze zijn zelf gewend om, vanuit hun autoriteit als pastor al gauw met adviezen aan te komen, voordat ze de vraag van de gesprekspartner nauwkeurig tot zich hebben laten doordringen.
Auli van ’t Spijker