Doorgaan naar hoofdinhoud subline-curl

Impact van de coronacrisis bij het Rossing Center

Ook in Israël heeft de coronacrisis grote gevolgen. Het aantal besmettingen neemt toe, alle reizigers moeten 14 dagen in quarantaine, bijeenkomsten met meer dan 10 mensen zijn verboden en scholen en universiteiten voorlopig gesloten. Ook bij het Rossing Center, partner van Kerk in Actie, zijn de gevolgen voelbaar. Toch zien ze in alle moeilijkheden ook kansen.

Het Rossing Center brengt Joodse en Palestijnse kinderen, die grotendeels gescheiden van elkaar opgroeien, bij elkaar door hun scholen aan elkaar te koppelen. Kinderen bezoeken elkaar in de klas en leren spelenderwijs meer over elkaars geschiedenis, tradities en identiteit.

De maatregelen rondom de coronacrisis in Israël gaan ook het Rossing Center niet ongemerkt voorbij. Een medewerker vertelt:

¨Iedereen werkt nu vanuit huis. We merken dat de crisis ook nieuwe kansen biedt. Afgelopen week hebben we verschillende programma-aanpassingen ontwikkeld om onder deze moeilijke omstandigheden toch door te gaan.

In het ‘Dialoog en Identiteit’ programma koppelen we een Joodse en een Palestijnse school aan elkaar. Voor hen ontwikkelen we nu een activiteit die ze vanuit huis kunnen doen om de band met elkaar te behouden. Afhankelijk van of de scholen voor het einde van het schooljaar weer open mogen, zullen we beslissen hoe we het jaar sluiten. Ondertussen maken we ook van de gelegenheid gebruik om het educatieve materiaal te herzien en te kijken wat we nog meer kunnen doen om een ​​voorsprong te krijgen op volgend jaar.

Verbinding maken
Met ons programma ‘Onderwijs voor verandering’ (gericht op leerkrachten) waren we ook al bijna aan het einde van het activiteitenseizoen. De meeste scholen hadden nog 2 of 3 bijeenkomsten te gaan om de training voor hun docenten te voltooien. We ontwikkelen nu online versies voor de laatste paar sessies. Met de technologie van vandaag is het mogelijk om online ontmoetingservaringen te delen.

Verder kijken we hoe we dit - aan ons allemaal - opgelegde isolement kunnen benutten om mensen met elkaar in contact te brengen. Iets waar mensen normaal gesproken misschien niet in geïnteresseerd geweest zouden zijn. Vooral in deze tijd waarin iedereen zich bedreigd voelt, is het belangrijker dan ooit om banden te smeden, verbindingen te maken, onze angst te overwinnen en ons vooral niet van anderen en van onze gemeenschappen af te zonderen.”


Update: donderdag 19 maart 2020 

Over dit project

Joodse en Palestijnse kinderen groeien gescheiden van elkaar op. Door decennia van oorlog en conflict is er veel onderlinge haat en wantrouwen. Ze zien elkaar niet als mens, maar als ‘bezetter’ of ‘terrorist’. Het Rossing Center wil aan deze negatieve stereotypen een einde maken door kinderen met elkaar in contact te brengen. In dit project wordt een Joodse school gekoppeld aan een Palestijnse school. De kinderen bezoeken elkaar in de klas en spelenderwijs leren ze over elkaars geschiedenis, tradities en identiteit.
Was deze informatie zinvol?
We hebben je feedback ontvangen, dankuwel!

Om deze pagina verder te verbeteren zijn wij benieuwd waarom u deze pagina wel of niet zinvol vond. U kunt ons helpen door de onderstaande vragen in te vullen.

Mogen we je contactgegevens voor eventuele verdere vragen? (niet verplicht)

Andere verhalen

Uit dit project

Blijf op de hoogte van Joodse en Palestijnse kinderen spelen samen